2 روش محافظت از ويندوز ويستا
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
2 روش محافظت از ويندوز ويستا
نوشته شده در چهار شنبه 13 دی 1398
بازدید : 436
نویسنده : Alireza

دو روش برای محافظت از ویندوز ویستا:

۱. ممانعت از اجرای كدهای مخرب!!!

۲. محافظت از كامپيوتر با تهيه نسخه پشتيبان!!!

ممانعت از اجرای كدهای مخرب
براحتی می‌توانيد مانـع از خرابی كامپيوتر خود، توسط برنامه‌های مخرب شويد. بدين ترتيب كه يك ويـژگی را در وينـدوز ويـستا فعال كنيـد كه مانع از اجرای كدهای اين برنامه‌ها در بخش‌هايی از حافظه كامپيوتر شما شود.

ويندوز ويستا بخشی از حافظه كامپيوتـر شما را حافظه سيستم در نظر گرفته و آن بـخش توسط خود ويندوز و برنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گيـرد. ويندوز، باقيـمانده حافظه را برای اسـناد در حال استفاده كه باز هستند و ساير داده‌ها در نـظر می‌گيرد. هنگامی كه برنامه‌نويسان كدهای برنامه‌ای را می‌نويسند، معمولاً بخش مشـخص و ثابتی از حافظه را با نام بافر برای نگهداری داده در نظر می‌گيرند. برنامه‌هايی كه به داده‌های بيشتری نياز دارند، حافظه را از هارددرايو گرفته و بافر خود را پر می‌كنند.

متاسفانه بـرخی نرم‌افزارهايی كه برنامه‌نويـسی آنـها ضعيف است، دارای مكانيسمی برای مراقبت و ممانعت از اين امر نيستند. يعنی زمانی كه بخشی از داده كه بزرگ‌تر از اندازه بافر است، در بافر بارگذاری می‌شود. در اين حالت، داده‌های اضافی وارد حافظه سيستم شده و موجب از كار افتادن سيستم می‌شـوند.

برخی نفوذگران از اين نـقص برای خراب كردن تعمدی سيستم كاربران و يا اجرای كدهای مخرب بهره می‌گيرند. ويندوز ويستا شامل ويژگی با نام Data Execution Prevention) DEP) است كه مانع از افزايش بافر می‌شـود. در نتيجه كامپيوتر شما از حملات در امان خواهد ماند.

بدين منظور
1) روی Start كليك كنيد.
2) روی Computer كليك راست كنيد.
3) روی Properties كليك كنـيـد. با انجام ايـن كار، پـنـجره System ظاهر خواهد شد.
4) روی Advanced System Settings كليك كنيد.
نكته: اگر كادر محاوره‌ای User Account Control ظاهر شد، روی Continue كليـك كرده و يا كلـمه عبـور مربوط به مدير سيستم را تايپ و روی Submit كليك كنيد. كادر محاوره‌ای System Properties ظاهر می‌شود.
5) روی زبانه Advanced كليك كنيد.
6) در گروه Performance روی Settings كليك كنيد. حال كادر محاوره‌ای Performance Options ظاهر می‌شود.
7) روی زبانه Data Execution Prevention كليك كنيد.
8) گزينه زير را به حالت انتخاب درآوريد و سپس روی OK كليك كنيد:
Turn on DEP for all programs and services except those I select
در اين حالت ويندوز ويستا به شما هشدار می‌دهـد كه بايد كامپيوتر خود را مجدداً راه‌اندازی كنيد تا تغييرات اعمال شوند.
9) دوبار روی OK كلـيك كـرده و كامـپيـوتر خـود را مـجدداً راه‌اندازی كنيد. حال ويـنـدوز، Data Execution Prevention را در تـمامی برنامه‌ها اعمال می‌كند.
نكته: اگر ويندوز ويستا اختلالی را در حافظه شـناسايی كند، برنامه‌ای را كه موجب بروز اين مشكل شده است، می‌بندد و پيام خطايی نمايش مـی‌دهد. در اين حالت بايد بلافاصله سيستم خود را توسط يك برنامه ضدويروس اسكن كنيد تا از عدم ابتلای آن به ويروس اطمينان يابيد.

اگر ويروسی وجود نداشت، ممكن اسـت برنامه دارای مشكل، به علت فعال بودن DEP كار نكند. در ايـن حالت بايد سعی كنيد نسخه به روزرسانی شده برنامه خود را بيابيد.

اگر در اجراي يك برنامه به هنگام فعال بودن DEP مشكل داريد و سيستم شما نيز دارای ويروس نيست و نسخه به روزرسانی شده نرم‌افزار خود را نيز نيافتيد، می‌توانيد DEP آن برنامه را غيرفعال كنيد. بدين منظور مراحل 1 تا 8 را انجام داده و سپس روی Add كليك كنيد. از كادر محاوره‌ای Open برای نمايش پوشه برنامه استفاده كنيد. روی فايل اجرايی برنامه كليك كرده و سپس روی Open كليك كنيد.

محافظت از كامپيوتر با تهيه نسخه پشتيبان
می‌توانيـد در صـورت بروز يك مشـكل مهم، سيسـتم خود را با استفاده از تصوير نسخه پشتيبان بازيابی كنيـد. ايـن امـر با اسـتـفـاده از ويـژگی جـديـد ويـنـدوز ويـسـتا، بـا نام Complete PC Backup صورت می‌گيرد.

تهيه نسخه پشتيـبان از اسناد بـسيار حائز اهميـت اسـت، زيرا از كار افـتادن سيستم، قـطع برق و يا پاك شدن ناخـواسته فايل می‌تواند موجب از دست رفتن و يا مخدوش شدن اسناد شود. همچـنين مـمكـن است سيـستم شـما ويـروسی شـود و يا هارددرايوتان دچار مشكل شود. در چنين مواردی ممكن است ديگر قادر به دسترسی به سيستم خود نباشيد و اگر از سيستم خود نسخه پشتيبان تهيه كرده باشيد، می‌توانيد فايل‌های خود را بازيابی كنيد. البته در اين حالت بايد ابتدا برنامه‌ها و تجهيزات خود را مجدداً نصب كرده،‌ ويندوز را پيكربندی كنيد، برنامه‌های ترميمی و امنيتی را نصب كنيد تا سـيستم به حالت اوليه خـود بازگردد.

شيـوه آسان‌تر برای انـجام اين كار، ايجاد يـك تصوير نـسخه پشتيبان از سيستم است كه يك نـسخه پشتيبان كامـل از كل سيستم تهيه می‌كنـد. بـدين ترتيـب اگر كامپيوتـر از كار بيفتد،‌ می‌توانيد با استفاده از تصوير نسخه پشتيبان آن را به پيكربندی قبلی خود بازيابی كنيد.

ويندوز ويـستا با اسـتفاده از ويژگی Complete PC Backup به شما امـكان انجام اين كار را مـی‌دهـد. اين ويـژگی فقـط در نسخه‌های Enterprise، Business و Ultimate ويندوز ويستا وجود دارد. به منظور انجام اين كار، مراحل زير را دنبال كنيد:
1) روی Start كليك كرده و All Programs را انتخاب كنيد.

2) روی System Tools، Accessories و ســـپـــس Back status and configuration كليك كنيد.
3) در پنجره ظاهر شده روی Complete PC Backup كليك كنيد.
4) روی Create a backup now كليك كنيد.
نكته: اگر كادر محاوره‌ای User Account Control ظاهرشده، روی Continue كليك كرده و يا كلـمه عبـور مدير سـيستم را وارد و روی Submit كليك كنيد.
5) كادر محاوره‌ای ?Where do you want to save the backup ظاهر می‌شود.
6) اگر مايلـيـد نسخه پـشتيبان روی هاردديسك ذخيره شـود، گزينه On a hard disk را علامت‌دار كنيد و از ليسـت موجود، هاردديسك خود را انتخاب كنيد.
7) اگر مايليـد نـسخه پشتيبان روی يـك DVD ذخيـره شـود، گزينه On one or more DVDs را علامت‌دار كنيد و از ليست موجود نام دستگاه ضبط كننده DVD خود را انتخاب كنيد.
8) سپس روی Next كليك كنيد.
9) حال كادر محاوره‌ای Please Confirm your backup Settings ظاهر می‌شود.
10) روی Start backup كليك كنيد. پس از انجام اين كار، ويندوز ويستا شروع به تهيه نسخه پشتيبان از سيستم شما می‌كند.
نكته: در صـورت اسـتفاده از ويـژگی Complete PC Backup بر روی هاردديسك، آن درايو بايد از سيستم فايـل NTFS بهره گيرد. به منـظور تبديل فرمـت يـك درايـو به NTFS،
به تـرتيـب روی All programs > Start > Accessories كليـك كـرده و روی Command Prompt كلـيــك راســت و ســپـس روی Run as administrator كليك كنيد. عبارت convert d:/fs:ntfs را تايپ كنيد (به جای d، حرف مـربوط به هارددرايوی كه قـصد تغيير فرمت آن را داريد، قرار دهيد) سپس دكمه Enter را بزنيد.
اگر ويستا از شما سوالی تحت عنوان dismount the volume را پرسيد، دكمه Y را فشار داده و سپس كليد Enter را بزنيد.

نكته: اگر لازم اسـت سـيسـتم خـود را بازيـابی كنيـد، ديسك ويندوز ويستای خود را در سيستم قرار داده و كامپيوتر خود را راه‌اندازی كنيد. صبر كنيد تا فرمانی مبنی بر راه‌اندازی سيستم از ديسك ظاهر شود. سپس يكی از كليدهای صفحه كليد را فشار دهيد. هنگامی كه كادر مـحاوره‌ای Install Windows ظاهر می‌شود، روی Next و سپـس System recovery Options كليك كنيد. مجدداً دو بار روی Next كليـك كـرده و سـپس روی Complete PC Restore كليك كنيد. 






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: